Redescoperire

Selly față în față cu educațiunea. Comentăm educația care se face la școală, dar cu aia de acasă cum stăm?

M-am uitat și eu abia acum la video-ul lui Selly în care critică sistemul de educație din România (sunt foarte în urmă cu știrile, știu, dar Covid-ul ia fața la tot). Are aproape 2 milioane de vizualizări, dar din perspectiva mea sună destul de clișeic și naiv. I-auzi, cică de ce învățăm noi critică literară la școală?! Că doar câți dintre noi se vor face poeți, scriitori, prozatori?! Paranteză: prozatorii și poeții sunt scriitori, la fel ca dramaturgii sau eseiștii, de exemplu. Ce viziune îngustă! O pun pe seama vârstei, bineînțeles. Să mă ierte domnul Selly care câștigă mai bine decât mine la cei 19 ani pe care îi are (bravo lui), dar la școală nu înveți critică literară ca să devii scriitor. Înveți critică literară ca să știi să analizezi un text pe care îl citești, ca să cugeți despre ceea ce citești, ca să nu fii analfabet funcțional, de exemplu, că tot este la modă subiectul. De aia. 

 

Nu spun că școala este grozavă în România, dar, în caz că nu v-ați dat seama, educația începe de acasă. Și se continuă acasă. Din perspectiva mea, rolul școlii este să-ți dea o formare de bază, să-ți ofere o perspectivă asupra științelor, asupra diferitelor domenii de activitate, să-ți prezinte „cunoașterea”, să te învețe să gândești (lucru la care eșuează lamentabil sistemul românesc așa cum este implementat el), să-ți ofere o cultură generală pur și simplu chiar și numai pentru motivul că o discuție cu o persoană cu o cultură generală bogată este mai interesantă, mai savuroasă. 

 

Treaba cu faptul că nu înveți la școală să înțelegi cum funcționează instituțiile statului sau că nu înveți despre economia mondială este parțial adevărat. Despre instituțiile statului, despre diferența dintre Guvern și Parlament, despre puterile în stat, eu îmi amintesc că am învățat la ceva materie care se numea educație civică, iar asta a fost în clasele gimnaziale. Și a fost suficient, că am înțeles de pe atunci cum stă treaba cu puterea executivă și puterea legislativă. Și că președintele nostru are puteri limitate în ceea ce privește adoptarea de legi, spre exemplu. Că deși respinge o lege, a doua oară este obligat s-o aprobe. Iar cu referire la economia mondială, poate n-am avut o astfel de materie în liceu, dar ce poți înțelege dintr-o materie care să se numească „Economie globală” dacă n-ai niște cunoștințe bunicele de istorie universală? Adică pentru a înțelege sistemul economic american trebuie să cunoști puțin evoluția istorică a SUA. 

 

Așadar video-ul lui Selly a făcut valuri pentru că a criticat sistemul de învățământ românesc. Spune despre acesta că nu te învață cum funcționează băncile, că nu știi ce taxe plătești, că nu-ți oferă educație financiară… Ah, dar părinții unde sunt?! N-ar trebui să te ducă părintele la cumpărături, să-ți arate valoarea banului, să-ți explice el cum stă treaba cu banii? Am copii destul de mici, dar când merg la cumpărături cu băiatul de aproape 3 ani (fetița de 7 luni este cam mică pentru lecții de viață și de economie), nu-i cumpăr dulciuri că așa cere el și nici n-am întâmpinat crize din partea lui prea multe sau prea des. Mereu îi spun că „Asta rămâne la magazin” sau că „Noi, în casa noastră, nu cumpărăm produsele astea” sau că „Nu sunt pe lista de cumpărături”. Am mers cu el la bancomat și a văzut cum retragem bani, am mers cu troleul și l-am lăsat să valideze biletul, îi explic mereu să vorbească încet în autobuz, să nu urle pe stradă, să nu arunce lucruri pe jos. 

 

Este o exagerare să insinuezi că dacă tu ai învățat despre vlogging de pe internet, acesta – internetul – este Dumnezeu și școala e ceva desuet, ceva inutil. Sau că la școală ar fi trebuit să înveți despre vlogging… Domnule Shelly, dacă YouTube se închide peste 3 ani, ce știi să faci, să produci la modul concret? Oricum, dacă ajungem să comentăm un video de pe internet la un nivel în care chiar miniștri sau secretari de stat își dau cu părerea despre acel video la emisiuni TV, atunci care putem spune că este nivelul nostru ca societate? Foarte elevat, nu-i așa? Ca să nu fiu prea caustică, cred că tot la nivelul de pâine și circ am rămas, cu toată evoluția tehnologică.

 

Singurul lucru cu care sunt de acord din vlogul mult comentat este că ar trebui să se învețe despre acordarea primulului ajutor în școală. Adică 2 ore din ora de dirigenție. Atât. Practic, nu necesită niște schimbări fundamentale de curriculă.

 

N-am nimic cu Selly, am ceva cu doamna Ministru al Educației care spune că părerea lui trebuie ascultată pentru că ea reprezintă vocea tinerilor. Selly reprezintă vocea tinerilor așa cum Bianca Drăgușanu reprezintă vocea mamelor din România, adică spre deloc. Doamna Ministru, dacă vreți să ascultați vocea tinerilor, întrebați-i și pe ăia de la sate unde cade școala pe ei, dar și pe ăia olimpici care învață de drag și din pasiune. Și să-i mai întrebați și pe cel de 7 și de 8 la BAC, nu doar pe cei de 10. 

 

Eu cred cu tărie că părinții sunt cei care trebuie să învețe copiii să se spele pe mâini, să respecte regulile, să nu scuipe semințe pe jos, să nu distrugă parcurile. Asumarea consecințelor noastre se învăță în familie. Degeaba doamna dirigintă spune că nu e bine să scuipăm semințe pe jos, dacă tatăl aruncă mucul de țigară pe unde apucă pe drum sau dacă după ce vine de la serviciu acasă își desface berea, deschide televizorul și așteaptă cina. De exemplu, ce-ar putea învăța copiii la școală în vremurile acestea cu SARS-Cov-2 despre purtarea măștii ca semn de responsabilitate civică, dacă mama și tata merg la magazinul din colț fără mască sau spun că totul este o conspirație mondială?

 

Despre viață învățăm în familie. La scoală învățăm despre lume, oameni, concepte… Avem o generație de adolescenți prost-crescuți pentru că așa și este: sunt prost-crescuți din familie. Dacă familia merge prost, cum ne putem aștepta ca lucrurile în societate să meargă mai bine?

 

Sursa foto: canva.com

Dă mai departe, nu ține doar pentru tine 🙂

  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • LinkedIn
  • Pinterest0


S-ar putea să-ți placă și...

6 comentarii

  1. Emma spune:

    Foarte adevarat. Multumim ptr acest articol extraordinar. Face cu adevarat o radiografie a acetei stari de fapt.

  2. Mihai Elena Bianca spune:

    Nu toți adolescenții sunt prost crescuți, așa cum, nu toți oamenii din perioada comunista sunt niște incuiati mintal și cu o Percepție de demodata, ca sa nu spun altfel. “Cei prost crescuți” sunt cei care își exprima opinia atunci când profesorii nu ii asculta, ii discriminează, nu ii asculta sau ii jignesc, și, credeți-mă, am trăit aceste lucruri pe tot parcursul liceului, din cauza dirigintei și a altor profesori care au avut mentalitatea proasta după vremea ceaușista. Da, sistemul de învățat din România e la pământ. Cu ce mă ajuta pe mine in viața eseurile predate de profesoara de româna in viața, dacă acele eseuri nu sunt făcute de mine? In cei patru ani de liceu, doar profesoara de româna vorbea despre scriitori și autori, dacă voiam eu sa vorbesc despre o opera, ori nu era atenta la mine și mă vedea ca vorbesc, îmi zicea ca sunt lipsită de respect, ori se băga peste mine și nu mă lăsa sa mai continui. Aceste eseuri nu sunt de cultura generală, cel puțin, nu tot ce scrie in acel eseu (in ce curent se încadrează romanul Ion, poezia Luceafărul, etc.). La româna trebuie sa învățam de drag, de plăcere, sa fim lasăti sa facem singuri eseurile și sa fim punctati corespunzător, atât la clasa, cât și la examenul de bacalaureat. Nu sa se pună note după ochi frumosi, după criteriul “Aurica e o fata deșteaptă, am colaborat timp de 2 ani”. Materiile precum istoria, geografia, limbile străine, muzica, desenul educația fizica, matematica și biologia, sunt cam cele mai folositoare. Acestea sunt de cultura de generală. Sa știi când a fost Marea Unire, cine a întemeiat prima data unirea, câte continente sunt pe globul pământesc, ce capitala au țările mari, dacă vine unu străin sa te întrebe ceva, sa știi sa i răspunzi, etc. Repet, învățământul din România e la pământ. Notele sa iau pe ochi frumosi, nu pe merit, se iau pe criteriul “Cine pupa cel mai mult in fund, ăla ia notele cele mai mari” sau dacă îl intrebi pe profesor ce ai greșit, nu vrea sa îți explice, deși se bate cu pumnii in piept ca îți va explica de fiecare data, dar, de fapt, va avea pică pe tine tot liceul. Va dau exemplul meu. Eu la limba și literatura româna nu am avut niciodată note mai mari de 7-8. De ce? O sa Spuneti ca nu am învățat, ca am uitat sa scriu ceva, etc. Nu, greșit. Nu luam note mai mari, fiindcă profesoara de româna avea o problema cu mine, iar cum îmi vedea numele îmi punea 6,7,8. Am fost sfătuită sa învăț cuvânt cu cuvânt de la ea și așa îmi va pune note mari. Nu s a întâmplat asta. M a dus cu lucrarea și caietul la dansa și i am cerut sa mi explice ce am greșit, ori nu m-a băgat in seama, ori îmi spunea ca degeaba vin cu caietul, ca ea știe ce a predat și ce am scris eu greșit. La meditații, doamna de acolo era obiectiva, scriai corect, te puncta, nu scriai, îți spunea. In acești 4 ani pentru mine româna era o materie extrem de neimportanta, nu i mai acordam atenție, iar in clasa a 12-a profesoara mi a zis ca sunt proasta, ca nu voi lua bacul niciodată, sau dacă îl voi lua, sa zic Multumesc dacă voi lua maxim 6-7. Am luat in bac nota 9,40. Și nu mai zic ca am fost amenințată cu faptul ca dacă voi mai sta cu colegul de banca, nu voi lua note mai mari de 7. Facem multe ore și degeaba. Stam de la ora 12:30 pana seara la 19:20 la școala, ajungem acasă la 20:00, in cazul cel bun, altii ajungeau și la 21:00-21:30, pentru ca făceau naveta. Când mai avem noi timp de teme? De învățat? Când venim obosiți, stresați, nemâncați. Profesorii nu vor înțelege niciodată chestia asta. Da, cine face ore dimineața se poate considera norocos. De ce? Pentru ca faci repede temele, lecțiile le înveți de la școala, pe majoritatea, pentru ca in intervalul 9-12 se învață cel mai bine, ajung acasă la o ora decenta și pot dormi o ora, doua, pot face un sport, se pot duce la meditații, etc. La orele de dirigintie in loc sa vorbim despre problemele clasei, problemele persoanele, despre note, absente și așa mai departe, noi facem materia pe care o preda dirigintele. Și mai exista varianta in câte dirigintele vorbește doar cu preferații lui, iar pe ceilalți ii critica, cum a fost, din nou, cazul meu. Înainte sa generalizați, ca doar asta știți sa faceți, stați și gândiți-va puțin mai mult, vorbiți cu mai mulți elevi, fie ca sunt elevi sau fost elevi, cereți-le opinia și analizați. Nu mai Săriți imediat, gata, dacă nu e ca voi, înseamnă ca e toți sunt prosti, inculți, prost crescuți, etc. Și in final. Dacă nu făceam analiza la un eseurile făcute la școala, eu nu înțelegeam un text?🤣🤣

  3. Maria Tanasie spune:

    Cu siguranta nu sunt fan Selly si nu il urmaresc in mod constant. Dar la 21 de ani ca studenta in străinătate din cauza ca sistemul de educatie romanesc m-a dezamagit profund, tin sa zic ca videoclipul nu trebuie desconsiderat sau subapreciat chiar daca poate unele lucruri nu sunt destul de bine articulate.
    Critica literara are exact rolul pe care l-ati numit si dumneavoastră, in plus facand si invatand critica literara te mai familiarizezi si cu o cultura a tarii in care te nasti. Lucrul acesta nu e deloc rau. Dar ceea ce se prezinta in scoala nu se poate numk critica literara. Este in cel mai bun caz in care chiar se face cum trebuie, o toceala pura care daca esti suficient de dedicat, te va lasa cu cunoștințe de cultura generala si nimic mai mult. Ca sa inveti sa analizezi un text trebuie sa ti se explice logica din spatele analizei, sa te incurajeze sa iti concepi singur o analiza pe baza unui tipar, sa iti exprimi opinia ta, intr-un mod coerent si estetic, nu sa inveti cuvintele cuiva pe de rost, cuvinte pe care la 5 zile dupa bacalaureat le vei uita oricum.
    Am invatat si eu despre puterea legislativa si cea executiva la educatie civica prin clasa a 7a cred. Poate nu am fost eu atat de perspicace, dar cu siguranta nu am inteles dintr-o singura lecție. Si cu siguranta doamna profesoara nu prea avea pregatire in domeniul dar cum nu se gasesc cadre didactice a fost buna si ea. Nu am invatat in schimb despre politica, ideologie de stanga si de dreapta (chiar daca in romania nu prea au un rol), fapt trist avand in vedere ca daca nu ma documentam la 18 ani aveam voie sa fac o alegere total nedocumentata si alegeam la întâmplare un partid, probabil cel care facea cat mai multe promisiuni.
    Economia globala ca materie ar avea un sens daca istoria nu s-ar limita la istoria romaniei. Daca am invata ce inseamna cuvantul global si globalizare, daca am largi putin orizontul am intelege mai multe. Daca s-ar face o istorie politica mai degraba decat istorie eroica care te invata cati soldati a avut romania la nu stiu ce punct, am avea mai mult de castigat. Sau macar sa ti se explice rolul acelor soldati, si ce spunea numarul acela despre situatia noastra atunci. Dar credeti-ma nu se intampla asta.
    Cu siguranta educatia incepe de acasă si parintele ar trebui sa te invete valoarea banului, sa te responsabilizeze dar aici nu e vorba despre asta. Lucrurile astea se intampla pana pe la 12-14 ani. Dar apoi vine liceul. Nu cred ca ar trebui sa fie responsabilitatea părintelui sa te invete ce e aia o dobanda si cum se calculează, ca daca vrei sa iei un credit nu e defapt asa de usor iar calculare dobanzii se poate face linistit si fara sa dauneze si la ora de matematica. Nu se intampla nimic daca luam niste formule abstracte si le invatam rostul practic.
    Si mai e o problema. Nu toti parintii au norocul sa aiba o mamica fericita si educata si dispusa sa acorde timpul copilului. Uneori mamica e plecata in străinătate sau are alte probleme. Eu am avut noroc de o mamica fericita si copiii tai in mod evident au, dar nu toata lumea e la fel de norocoasa, cu acei copii amariti ce facem?
    Dincolo de asta, nu trebuie sa fie numai responsabilitatea cuiva pentru ca un copil sa iasa educat si capabil sa faca decizii singur. Poate fi si a părinților si a scolii. Si ce lume frumoasa ar fi daca si parintii romani si sistemul educational roman impreuna cu politicieni ar avea ca interes educatia si bunastarea copiilor si nu alte bazaconii.
    Selly… poate ca nu e cea mai buna alegere pentru a fi vocea tinerilor din ziua de azi dar el are posibilitatea de a se face auzit. De catre cei de sus dar si de cei de o seama cu el care isi pot pune probleme de acum incolo in caz ca nu si-au pus. Si decat sa isi foloseasca platforma pentru certuri intre tineri sau comentarii violente la adresa tinerelor cred ca mai bine e sa o foloseasca in acest scop. Ma bucur mult sa vad ca se vorbeste despre asta chiar si asa.

  4. Somebody spune:

    Ce poți cere unui puștiulucă care creeaza ( ca sa folosesc o sintagmă la modă ), niscaiva clip cu titlul – Ce bine este sa te c..i in casa ta – însă bag seama ca a sters videoul!
    Dacă îl găsesc pe undeva pe net pun un mic link așa – ca sa vedem cine este smecherașul de cartier!

    1. mamiefericita spune:

      Mișto, ce să zic. Merci pentru link. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *