06/08/2020

Selly față în față cu educațiunea. Comentăm educația care se face la școală, dar cu aia de acasă cum stăm?

By mamiefericita

M-am uitat și eu abia acum la video-ul lui Selly în care critică sistemul de educație din România (sunt foarte în urmă cu știrile, știu, dar Covid-ul ia fața la tot). Are aproape 2 milioane de vizualizări, dar din perspectiva mea sună destul de clișeic și naiv. I-auzi, cică de ce învățăm noi critică literară la școală?! Că doar câți dintre noi se vor face poeți, scriitori, prozatori?! Paranteză: prozatorii și poeții sunt scriitori, la fel ca dramaturgii sau eseiștii, de exemplu. Ce viziune îngustă! O pun pe seama vârstei, bineînțeles. Să mă ierte domnul Selly care câștigă mai bine decât mine la cei 19 ani pe care îi are (bravo lui), dar la școală nu înveți critică literară ca să devii scriitor. Înveți critică literară ca să știi să analizezi un text pe care îl citești, ca să cugeți despre ceea ce citești, ca să nu fii analfabet funcțional, de exemplu, că tot este la modă subiectul. De aia. 

 

Nu spun că școala este grozavă în România, dar, în caz că nu v-ați dat seama, educația începe de acasă. Și se continuă acasă. Din perspectiva mea, rolul școlii este să-ți dea o formare de bază, să-ți ofere o perspectivă asupra științelor, asupra diferitelor domenii de activitate, să-ți prezinte „cunoașterea”, să te învețe să gândești (lucru la care eșuează lamentabil sistemul românesc așa cum este implementat el), să-ți ofere o cultură generală pur și simplu chiar și numai pentru motivul că o discuție cu o persoană cu o cultură generală bogată este mai interesantă, mai savuroasă. 

 

Treaba cu faptul că nu înveți la școală să înțelegi cum funcționează instituțiile statului sau că nu înveți despre economia mondială este parțial adevărat. Despre instituțiile statului, despre diferența dintre Guvern și Parlament, despre puterile în stat, eu îmi amintesc că am învățat la ceva materie care se numea educație civică, iar asta a fost în clasele gimnaziale. Și a fost suficient, că am înțeles de pe atunci cum stă treaba cu puterea executivă și puterea legislativă. Și că președintele nostru are puteri limitate în ceea ce privește adoptarea de legi, spre exemplu. Că deși respinge o lege, a doua oară este obligat s-o aprobe. Iar cu referire la economia mondială, poate n-am avut o astfel de materie în liceu, dar ce poți înțelege dintr-o materie care să se numească „Economie globală” dacă n-ai niște cunoștințe bunicele de istorie universală? Adică pentru a înțelege sistemul economic american trebuie să cunoști puțin evoluția istorică a SUA. 

 

Așadar video-ul lui Selly a făcut valuri pentru că a criticat sistemul de învățământ românesc. Spune despre acesta că nu te învață cum funcționează băncile, că nu știi ce taxe plătești, că nu-ți oferă educație financiară… Ah, dar părinții unde sunt?! N-ar trebui să te ducă părintele la cumpărături, să-ți arate valoarea banului, să-ți explice el cum stă treaba cu banii? Am copii destul de mici, dar când merg la cumpărături cu băiatul de aproape 3 ani (fetița de 7 luni este cam mică pentru lecții de viață și de economie), nu-i cumpăr dulciuri că așa cere el și nici n-am întâmpinat crize din partea lui prea multe sau prea des. Mereu îi spun că „Asta rămâne la magazin” sau că „Noi, în casa noastră, nu cumpărăm produsele astea” sau că „Nu sunt pe lista de cumpărături”. Am mers cu el la bancomat și a văzut cum retragem bani, am mers cu troleul și l-am lăsat să valideze biletul, îi explic mereu să vorbească încet în autobuz, să nu urle pe stradă, să nu arunce lucruri pe jos. 

 

Este o exagerare să insinuezi că dacă tu ai învățat despre vlogging de pe internet, acesta – internetul – este Dumnezeu și școala e ceva desuet, ceva inutil. Sau că la școală ar fi trebuit să înveți despre vlogging… Domnule Shelly, dacă YouTube se închide peste 3 ani, ce știi să faci, să produci la modul concret? Oricum, dacă ajungem să comentăm un video de pe internet la un nivel în care chiar miniștri sau secretari de stat își dau cu părerea despre acel video la emisiuni TV, atunci care putem spune că este nivelul nostru ca societate? Foarte elevat, nu-i așa? Ca să nu fiu prea caustică, cred că tot la nivelul de pâine și circ am rămas, cu toată evoluția tehnologică.

 

Singurul lucru cu care sunt de acord din vlogul mult comentat este că ar trebui să se învețe despre acordarea primulului ajutor în școală. Adică 2 ore din ora de dirigenție. Atât. Practic, nu necesită niște schimbări fundamentale de curriculă.

 

N-am nimic cu Selly, am ceva cu doamna Ministru al Educației care spune că părerea lui trebuie ascultată pentru că ea reprezintă vocea tinerilor. Selly reprezintă vocea tinerilor așa cum Bianca Drăgușanu reprezintă vocea mamelor din România, adică spre deloc. Doamna Ministru, dacă vreți să ascultați vocea tinerilor, întrebați-i și pe ăia de la sate unde cade școala pe ei, dar și pe ăia olimpici care învață de drag și din pasiune. Și să-i mai întrebați și pe cel de 7 și de 8 la BAC, nu doar pe cei de 10. 

 

Eu cred cu tărie că părinții sunt cei care trebuie să învețe copiii să se spele pe mâini, să respecte regulile, să nu scuipe semințe pe jos, să nu distrugă parcurile. Asumarea consecințelor noastre se învăță în familie. Degeaba doamna dirigintă spune că nu e bine să scuipăm semințe pe jos, dacă tatăl aruncă mucul de țigară pe unde apucă pe drum sau dacă după ce vine de la serviciu acasă își desface berea, deschide televizorul și așteaptă cina. De exemplu, ce-ar putea învăța copiii la școală în vremurile acestea cu SARS-Cov-2 despre purtarea măștii ca semn de responsabilitate civică, dacă mama și tata merg la magazinul din colț fără mască sau spun că totul este o conspirație mondială?

 

Despre viață învățăm în familie. La scoală învățăm despre lume, oameni, concepte… Avem o generație de adolescenți prost-crescuți pentru că așa și este: sunt prost-crescuți din familie. Dacă familia merge prost, cum ne putem aștepta ca lucrurile în societate să meargă mai bine?

 

Sursa foto: canva.com